Tilsyn av elektriske anlegg i boliger og fritidsboliger er en av det lokale eltilsyn (DLE) sine oppgaver. Hensikten er å redusere risikoen for skade på liv og eiendom hjemme hos deg. Kontrollen er dekket inn av nettleien, og du betaler derfor ikke noe ekstra for den.
Du mottar alltid varsel i forkant av et kontrollbesøk. Nettselskapet kan leie inn et sakkyndig selskap til å utføre selve kontrollen hjemme hos deg. Du får informasjon om hvem som fører tilsyn med elektriske anlegget ditt. Tilsynspersonellet skal legitimere seg uoppfordret.
Før vi kommer
- Har du, eller har hatt problemer med det elektriske anlegget, eller med elektriske apparater?
- Gjør det lett å komme til sikringsskap og eventuelle sikringer på loftet.
- Har du nytt hus, eller fått utført arbeider på det elektriske anlegget? Ha samsvarserklæring og dokumentasjon tilgjengelig.
Bruker eller eier av det elektriske anlegget må sørge for at noen er til stede ved kontrollen. Det beste er selvsagt at du selv er til stede. Da får tilsynspersonellet informert om det som eventuelt påvises av feil og bakgrunnen for at utbedring må gjøres. Hvis du ikke har anledning til å være til stede, må du sende en som kan være din representant i stedet.
Under kontrollen
Det foretas både målinger og visuell sjekk av anlegget. I tillegg gis det gode råd og informasjon om elsikkerhet. Deler av kontrollen må gjøres på spenningsløst anlegg, noe som betyr at strømmen blir borte en kort stund. Det utføres et stikkprøvebasert tilsyn.
Dette er noe av det som sjekkes:
- inntakssikringer
- sikringsskap
- jordingsanlegg
- defekt materiell
- skjøteledninger
- bruk av apparater og utstyr
Under tilsynet får du tips til bedre elsikkerhet. Hvis stikkontakter mangler jording, kan du få strøm i deg. Sikringsskapet sjekkes.
Tilsynspersonellet må ha tilgang til alle deler av boligen med mindre det er spesielle forhold som skulle tilsi noe annet. Det er derfor viktig at eieren også har sørget for tilgang til eventuelle hybler eller utleieleiligheter som hører til boligen. Hvor lenge kontrollen varer er avhengig av størrelse på boligen, alderen og anleggets tilstand. Normalt tar det 30-60 minutter, men beregn gjerne bedre tid. Les mer om hva som skjer under et tilsyn.
Etter kontrollen
Etter kontrollen vil du få tilsendt en tilsynsrapport som beskriver resultatet av kontrollen. Dersom det ble avdekket feil eller mangler vil rapporten beskrive dette nærmere.
Frist for å rette feil eller mangler
Feil eller mangler må normalt rettes av en registrert installasjonsvirksomhet og innen en gitt frist. Når feil og mangler er rettet skal installasjonsvirksomheten sende melding om dette til DLE eller til det sakkyndige selskapet som har utført kontrollen. Etter at tilfredsstillende tilbakemelding er mottatt vil du få en bekreftelse på at saken er avsluttet
Utsettelse av utbedringsfrist
Dersom det er behov for å utsette fristen for utbedring av feil eller mangler, er det mulig å søke om dette. Om fristen kan forlenges vurderes i det enkelte tilfellet og vil være avhengig av alvorlighetsgraden i de feil eller mangler som ble funnet. Økonomiske årsaker gir ikke grunnlag for å forlenge utbedringsfristen.