Ladbare biler benytter normalt et stort Litium-ionbatteri (Li-Ion-batteri) som energilager.
Denne typen batterier har stor energitetthet og tåler store strømbelastninger. Dette gir lavest mulig vekt og lengst mulig kjørelengde. Samtidig har batteriet svært høy virkningsgrad, noe som betyr lite effekttap ved høy belastning. Li-Ion batteriene kan også hurtiglades. Det vil si at du under gitte forutsetninger kan oppnå 80 prosent kapasitet på 15 minutter ladetid.
Bensin- og dieselbiler brenner fire-fem ganger oftere enn elbiler i Norge, i følge DSB. Men hvis det først tar fyr i elbilens batteripakke, kan brannen være svært vanskelig å slukke.
Faktisk.no
Faren for varmgang og brann
Batteriteknologien har en fare for varmgang og brann. Battericellene er pakket tett sammen, og en punktering av en celle, på grunn av produksjonsfeil eller ytre mekaniske påvirkninger, vil føre til kortslutning og varmgang når den elektrokjemiske energien utløses. Ved en gitt temperatur starter en ukontrollerbar temperaturøkning som kalles ”thermal runaway”. Da begynner battericellen å brenne, og brannen vil spre seg til nærliggende celler med mindre man klarer å kjøle ned det varme området med store mengder vann. Noen Li-Ion-batterier utvikler også oksygen ved en viss temperatur. I tillegg utvikles ofte også fluorgasser som omdannes til flussyre. Dette er svært farlig for mennesker.
Året da flere tilbakekalte sine ladbare biler
De siste månedene av 2020, kom det flere varsler om tilbakekalling av ladbare biler. Problemer med høyspent-batteriene kan føre til brann.
Ta hensyn til brannfare
Normalt vil parkering av elbiler og lading av elbiler være sammenfallende. Ved etablering av ladestasjoner i lukkede garasjeanlegg er det derfor viktig å ta hensyn til at brann i elbil har et annet forløp enn brann i en bensin- eller dieselbil siden slokkeskum eller pulver vil ikke ha samme effekt. Det må benyttes store mengder vann for å kjøle ned batteriet, og innsatsen vil kunne vare i mer enn én time. Dessuten er det er meget stor fare for re-antenning i flere dager etter brannen.
Ladestasjoner for elbil i lukkede garasjeanlegg må planlegges slik at det er tilgang til store mengder slokkevann (10 kbm) og slik at det er lett å få bilen transportert ut i friluft etter redningsinnsats. Dersom det også skal etableres hurtigladestasjoner, må layout på denne planlegges og tilrettelegges for mekanisk beskyttelse av elektrisk utstyr.
Konklusjonen er at du ikke selv må forsøke å slukke batteribrann i elbil, men evakuerer og ringe brann- og redningsetaten, telefonnummer 110.
Kilde: Veiledningen «Lading av elektriske biler», utarbeidet gjennom et samarbeid mellom DSB, NEK, Elbilforeningen og NELFO.