
Visste du at Trygve har et eget kortspill? Det heter “Elektrosjokk” og er like gøy om du er 10 eller 100 år. Her får du vite hvordan du kan få spillet, hvordan du spiller det, og noen tips og triks på hvordan du spiller «Elektrosjokk».
«Elektrosjokk» spillet kan du få når DLE kommer på besøk hjem til deg eller på skolen din. Du kan også vinne det på DLE sin stand på Åpen dag, På branndagen eller på utdanningsmessen.
Når Trygve skal forklare «Elektrosjokk» sier han at det er en blanding mellom «UNO» og «Svarteper«. Det høres kanskje vanskelig ut, men det er veldig enkelt når du først har lært det. Her kan du lese om hvordan du forbereder spillet, spillereglene, litt om kortene og noen tips og triks.
Elektrosjokk forberedelser
1. Klargjør kortstokken
Før dere begynner å spille må dere gjøre klar kortstokken. Ta de 4 Elektrosjokk kortene og de 6 DLE kortene ut av kortstokken.

Når dere har tatt de Elektrosjokk og DLE kortene ut av kortstokken er det på tide å stokke kortstokken godt.
2. Del ut kort til spillerene
- Nå kan den som stokket kortene dele ut 7 kort til hver spiller.
- Stokk DLE kortene (Brannmann Trygve, Super Trygve og komfyrvakt)
- Del ut 1 DLE kort til hver spiller med bildesiden ned.

Nå skal hver spiller ha 8 kort på hånden. DLE kortene som blir til overs skal tas ut av spillet og legges i en egen bunke med bildesiden ned. Det er viktig at ingen ser hvilke DLE kort som er tatt ut av spillet.
3. Gjør klar trekkbunken

Nå skal Elektrosjokk kortene stokkes sammen med kortene som er igjen. Hvor mange Elektrosjokk kort som skal inn i trekkbunken kommer an på hvor mange spillere dere er. Det skal alltid være 1 Elektrosjokk kort mindre enn det er spillere.
Spillere | 2 | 3 | 4 | 5 |
Elektrosjokk kort | 1 | 2 | 3 | 4 |
Viktig! Pass på at Elektrosjokk kortene stokkes godt inn i trekkbunken slik at de ikke ligger rett etter hverandre.
4. Klar til å spille
Nå er dere klar til å spille. Hver spiller har fått 8 kort hver (7 spillekort og 1 DLE kort). Trekkbunken ligger i midten og kastebunken med de DLE kortene som ble til overs ligger ved siden av.

Elektrosjokk spilleregler
Målet med spillet er å unngå å få elektrosjokk. Hver runde MÅ spillerene trekk inn kort fra kortbunken, trekker du et elektrosjokk kort er du ut av spillet om du ikke har et kort på hånden som kan beskytte deg. Det eneste kortet som kan beskytte deg mot elektrosjokk er et av DLE kortene. (Brannmann Trygve, Super Trygve eller Komfyrvakt).

Det står beskrevet på spillkortene hvordan du spiller de, men om du vil vite mer om de kan du lese mer om kortene lenger ned på denne siden.
Hvem begynner spillet
Om en av spillerene heter Trygve er det han som begynner, hvis ingen heter Trygve er det den yngste spilleren som begynner spillet
Spillets gang
Spillerne spiller hver sin tur. Når det er en spiller sin tur kan han velge å spille ut kort eller å si pass. Spilleren kan spille ut så mange kort han vil. For å avslutte runden sin er han nødt til å trekke inn et kort. Når en spiller trekker inn kortet på slutten av runden sin kan 3 ting skje:
1. Du trekker et Elektrosjokk kort
Trekker du Elektrosjokket er du nødt til å blokkere det med et DLE kort, da kan du legge elektrosjokk kortet tilbake et valgfritt sted i bunken (De andre spillerene skal ikke vite hvor). Etterpå går turen videre til neste spiller. Om du ikke har et DLE kort er du ute av spillet, da skal du legge elektrosjokk kortet tilbake et valgfritt sted i bunken (De andre spillerene skal ikke vite hvor). Etterpå går turen videre til neste spiller.
2. Du trekker et Brannfare kort
Trekker du et brannfare kort er du nødt til å gjøre det som står på kortet, etterpå går turen videre til neste spiller.
3. Du trekker et annet kort
Trekker du et lykkekort, en vanlig ku, en grandis eller en elektrisk enhjørning tar du kortet på hånden. Runden avsluttes og turen går til neste spiller. Slik fortsetter spillet helt til det bare er en spiller igjen.
Tips og triks
- Trekker du elektrosjokk kortet og bruker et DLE kort er det veldig smart å tenke på hvor i bunken du legger det.
- Bruk den Elektriske Enhjørningen for å ødelegge for motspillerens dine. Husk du kan bruke den når som helst, også når det ikke er din tur. Den kan stoppe alt…unntatt Elektrosjokk.
- Vil du bli kvitt et Brannfare kort, ofte er det tryggere å bli kvitt de tidlig i spillet når det er mange kort i bunken.
- Mistenker du at du kommer til å trekke et Elektrosjokk kort og mangler DLE eller lykkekort. Da kan faktisk et Brannfarekort hjelpe deg ut av ei lei knipe.
Spillekortene
Det er forskjellige typer kort i Elektrosjokk. Her kan du lese om hver type og hvordan de brukes i spillet.
Elektrosjokk og DLE Kort
Kort fortalt: Unngå Elektrosjokk kortene og gjør alt du kan for å slippe å trekke de eller få noen andre til å trekke de. Det eneste kortet som kan redde deg fra et elektrosjokk er et av DLE kortene.
Slik bruker du et DLE Kort
Om du trekker et elektrosjokk kort og har et DLE kort på hånden kan du legge Elektrosjokk kortet tilbake i trekkbunken igjen. Du legger det hvor du vil, øverst, nederst, i midten eller som nummer 3 eller 7. det bestemmer du helt selv, men de andre spillerne skal ikke se hvor kortet havner i bunken. Når du har gjort det legges DLE kortet ditt i bunken med brukte kort.
Brannfare kort
Brannfare kort er spesielle. oftest betyr de uflaks, men en sjelden gang kan de merkelig nok redde deg ut av en kinkig situasjon.
Brannfare kortene blir ikke aktive før du legger de ut selv eller trekker de, fra trekkbunken eller fra hånden til en annen spiller, da må du gjøre det som står på kortet. Det betyr altså at om du får utdelt Brannfare kort i begynnelsen av spillet er de ikke farlige.
Lykkekort
Lykkekortene kan hjelpe deg med å unngå å trekke Elektrosjokk, i tillegg betyr det ofte uflaks for motspillerne dine.
Viktig om Ladestasjon kortet! Om du spiller ladestasjon kortet kan du spørre om et hvilket som helst kort, MEN du er nødt å si navnet på kortet. For eksempel «Har du Super Trygve?» eller «Har du komfyrvakt?» om den du spør ikke har kortet du spør etter får du trekke tilfeldig kort fra hånden hans. Om det er et brannfarlig kort må du gjøre det som står på kortet.
En vanlig ku og Grandis kortene

En vanlig ku og ferdigpizza kortene er du nødt å samle på for at de skal gjøre nytte for seg. Har du flaks kan de være veldig bra, men har du uflaks kan de være veldig dårlige.
En vanlig ku
Samler du 2 kort med en vanlig ku kan du legge de ut når det er din tur og stjele ett kort fra en annen spiller, men husk er det et brannfarlig kort må du gjøre det som står på kortet.
Grandis
Samler du 3 kort av Grandis, må hver spiller gi deg 1 kort hver. Husk er det brannfarlige kort må du gjøre det som står på kortene…alle sammen.
Snurrekort

Snurrekort bytter retning på spillet og du slipper du å trekke inn kort for å avslutte runden din. Når snurrekortet er brukt legges det i bunken med brukte kort.
Elektrisk enhjørning
Trekker du en Elektrisk Enhjørning har du skikkelig flaks. Dette kortet er helt spesielt og kan stoppe motspillerens trekk. Du kan spille det når som helst, selv om det ikke er din tur en gang, for å hindre en motspiller i å utføre et trekk.

Etter at du har brukt kortet legges det i bunken med brukte kort og spillet går videre fra den spilleren som hadde trekket som du stopp.