Det har vært en kraftig økning i tallet av elektriske framkomstmidler. Samtidig øker antall forsikringssaker etter batteribranner.
De siste årene har vi lest om brannfarlige radioer, elektriske golfbager, hoverboards/ståbrett, hodelykter, elsparkesykler, mobiler og elsykler. Det disse produktene har til felles er at de har litiumbatterier! For ladbare batteri er kombinasjonen kulde og utlading i verste fall skadelig. Derfor tar mange med batteriet inn for lading når det blir kjølig ute, men det er ikke trygt!
Når et litiumbatteri begynner å brenne er det snakk om så høy temperatur at det er veldig vanskelig å slukke brannen. I tillegg kan det eksplodere. Det har vi sett flere tilfeller av det siste året.
Brannetterforsker Lars Petter Johansen i Elsikkerhet Norge

- Litiumbatterier har høyt energiinnhold og kan avgi brannfarlige gasser og ta fyr om de kortsluttes.
- De kan kortslutte dersom de blir utsatt for harde slag eller kommer i klem.
- Batterier skal ikke kastes i restavfall, men i egne miljøstasjoner. Disse finner du ofte hos forhandlere som selger batterier eller produkter som bruker dem.
Dersom et litiumbatteri blir utsatt for et slag eller kommer i klem, kan det forårsake såpass alvorlig skade at det kan føre til en eksplosjon. – Det skal overraskende lite til før det blir skadet, sier Lars Petter Johansen.
Ladetips
- Lad utendørs!
- Lad på brannsikkert underlag med trygg avstand fra brennbart materiale.
- Sørg for at det er en røykvarsler i nærheten hvis du lader inne. Det lønner seg med seriekoblede røykvarslere.
- Lad aldri når du sover!
- Vær våken og tilstede mens du lader.
- Unngå harde slag mot batteriet – det kan skade det.
- Lad ikke i minusgrader eller for høy temperatur.
Da Oslo Brann- og Redningsetat rykket ut på en brann i en elektrisk sparkesykkel for en tid siden, måtte de fylle en hel søppelkasse med kaldt vann og legge sykkelen oppi. Først da klarte de å slukke brannen. Det holdt ikke med pulverapparat.
Et nyttig tips
Etter mange år som brannetterforsker har Johansen vært med på en del branner forårsaket av litiumbatterier. – Jeg har lært av Kripos at de legger batteriene oppi saltvann. Det skal føre til en kontrollert utladning og batteriet tømmes for energi. I teorien skal da batteriet ikke lenger være brannfarlig, forteller Johansen.